قطعه گیربکس چیست؟
گیربکس یک سیستم مکانیکی یا هیدرولیکی است که با انتقال نیرو و گشتاور موتور به چرخ ها از طریق شفت انتقال و یا نیم شفت، حرکت خودرو را به جلو یا عقب امکان پذیر می کند. دندههای جعبه همگی دارای نسبت متفاوتی هستند تا گیربکس بتواند سریعتر، آهستهتر یا با سرعتی برابر با موتور بچرخد. به عبارت دیگر گیربکس یک وسیله انتقال مکانیکی است که یک موتور را به یک بار محرکه متصل می کند.
این اجازه می دهد تا گشتاور و سرعت بین موتور و بار را تغییر دهید. مجموعه کاهنده از مجموعه ای از چرخ دنده ها تشکیل شده است. این نسبت کاهش (نسبت تعداد دندانه ها بین شفت ورودی و خروجی) است که نسبت دنده را تعیین می کند.
وظیفه گیربکس چیست؟
گیربکس گشتاور و نیروی موتور را به چرخ های محرک منتقل می کند. هر دنده با شرایط رانندگی سازگار است. بسته به نوع گیربکس، دو، سه یا چهار دنده اول گیربکس، یا حتی پنج دنده در مدل های بسیار جدید، به چرخ ها اجازه می دهد سریعتر از موتور بچرخند تا ماشین را روشن کند و سرعت بگیرد.
نوع گیربکس هر چه باشد، به چرخ های محرک اجازه می دهند سریعتر از موتور بچرخند. این امر باعث می شود که با کاهش سرعت موتور، برای سرعت چرخش برابر خودرو، به تلاش کمتری از موتور نیاز باشد. این کاهش باعث کاهش سایش موتور و مصرف سوخت می شود.
گیربکس حلزونی چیست؟
گیربکس حلزونی به چرخ دنده های استوانه ای گفته می شود که دندانه های آنها با محور چرخش موازی نیست. دندان های گیربکس به شکل زاویه دار می باشند و به صورت قطعه ای از مارپیچ آشکار می شوند. چرخ دنده های حلزونی می توانند نیرو را بین محورهای موازی یا زاویه راست منتقل کنند.
کاربرد گیربکس های حلزونی چیست؟
دندانه های یک گیربکس حلزونی در یک زاویه (نسبت به محور چرخ دنده) قرار می گیرند و شکل یک مارپیچ را به خود می گیرند. این به دندانها اجازه میدهد به تدریج مشبک شوند، از تماس نقطهای شروع شده و با پیشرفت درگیری به تماس خطی تبدیل میشوند. یکی از قابل توجه ترین مزایای گیربکس های حلزونی صدای کم آن است، به خصوص در سرعت های متوسط تا بالا.
همچنین با گیربکس های حلزونی، چندین دندان همیشه مشبک هستند که به معنای بار کمتری روی هر دندان جداگانه است. این منجر به انتقال نرمتر نیروها از یک دندان به دندان دیگر می شود، به طوری که ارتعاشات، بارهای ضربه و سایش کاهش می یابد. اما زاویه شیب دندانها باعث لغزش تماس بین دندانها نیز میشود که با تولید نیروهای محوری و گرما باعث کاهش راندمان میشود. این نیروهای محوری نقش بسزایی در انتخاب بلبرینگ برای گیربکس های حلزونی دارند.
از آنجایی که یاتاقانها باید هم نیروهای شعاعی و هم نیروهای محوری را تحمل کنند، گیربکس های حلزونی به یاتاقانهای رانش یا غلتکی نیاز دارند که معمولا بزرگتر (و گرانتر) از یاتاقانهای ساده هستند. نیروهای محوری متناسب با بزرگی مماس زاویه مارپیچ متفاوت است. اگرچه زوایای حلزونی بزرگتر، سرعت بالاتر و حرکت نرمتری را ارائه میدهند، زاویه گیربکس حلزونی معمولا به دلیل تولید نیروهای محوری به 45 درجه محدود میشود.
بارهای محوری تولید شده توسط گیربکس های حلزونی را می توان با استفاده از چرخ دنده های دوتایی حلزونی جبران کرد. این چیدمان ها ظاهر دو چرخ دنده حلزونی با دست های مخالف را دارند که پشت به پشت نصب شده اند، اگرچه در واقعیت از همان چرخ دنده ماشین کاری می شوند. علاوه بر حرکت نرمتر، قابلیت سرعت بالاتر و صدای کمتر، مزیت دیگری که گیربکس های حلزون ارائه میکنند، قابلیت استفاده با محورهای موازی یا غیر موازی است.گیبرکس های حلزونی با شفت های موازی به همان زاویه حلزونی، اما عقربه های مخالف (یعنی دندان های راست دست در مقابل دندان های چپ) نیاز دارند.
چرخ دنده های حلزونی
چرخ دنده های با شفت موازی دارای عقربه های مخالف یکدیگر هستند، در حالی که چرخ دنده های با شفت های عمود بر هم دارای عقربه های مشابه هستند. هنگامی که از چرخ دنده های حلزونی متقاطع استفاده می شود، می توانند از یک دست یا مخالف باشند. اگر چرخ دنده ها عقربه های یکسانی داشته باشند، مجموع زوایای حلزونی باید با زاویه بین شفت برابر باشد.
رایج ترین نمونه از این چرخ دنده های حلزونی متقاطع با شفت های عمود بر (یعنی 90 درجه) است. هر دو دنده یک عقربه دارند و مجموع زوایای حلزونی آنها برابر 90 درجه است. برای پیکربندی با عقربه های مخالف، تفاوت بین زوایای حلزونی باید با زاویه بین شفت ها برابر باشد.
چرخ دندههای حلزونی متقاطع انعطاف پذیری را در طراحی ایجاد میکنند، اما تماس بین دندانهها به تماس نقطهای نزدیکتر از تماس خطی است، بنابراین نسبت به طرحهای شفت موازی از قابلیت نیروی کمتری برخوردارند. چرخ دنده های حلزونی اغلب انتخاب پیش فرض در کاربردهایی هستند که برای چرخ دنده های خار مناسب هستند اما شفت های غیر موازی دارند. همچنین در برنامه هایی که نیاز به سرعت بالا یا بارگذاری بالا دارند استفاده می شود. صرف نظر از بار یا سرعت، آنها معمولا عملکرد نرمتر و بیصداتری نسبت به چرخ دندهها ارائه میدهند.
به صورت خلاصه می توان گفت که چرخ دنده های حلزونی می توانند با استفاده از دندانه های مارپیچ انرژی را بین محورهای موازی یا عمود بر هم منتقل کنند. چرخ دنده های مارپیچ به دلیل تمایل دندانه ای خود نرم تر و بی صداتر از سایر چرخ دنده ها کار می کنند و می توانند بارهای سنگین را به طور موثر حمل کنند.
به دلیل شیب دندانه ها و فشار وارده، این چرخ دنده ها در معرض رانش محوری قرار می گیرند. این را می توان با استفاده از یاتاقان های رانش و روان کننده های تخصصی برطرف کرد.
تفاوت گیربکس حلزونی با سایر گیربکس ها
مکانیزم گیربکس های حلزونی غیر قابل برگشت است. این بدان معنی است که چرخ نمی تواند پیچ را به حرکت درآورد. مزیت این مکانیسم غیر قابل برگشت این است که امنیت سیستم را بیشتر می کند.گیربکسهای حلزونی که نسبت به گیربکسهای سیارهای ارزانتر هستند، کمصداتر هستند. در واقع گیربکس های حلزونی لرزش ندارند، بنابراین صدای کمی تولید می کنند و استفاده از آنها راحت تر است. با این حال، مانند گیربکس های سیاره ای، گیربکس های کرمی به دلیل فشردگی زیاد، به سرعت گرم می شوند. علاوه بر این، سطح عملکرد آنها متغیر است. با این حال، شما می توانید با ترکیب گیربکس حلزونی خود با سایر گیربکس ها و قطارهای دیگر، عملکرد را بهبود ببخشید.
راه اندازی موتور با گیربکس
برای روشن کردن موتور، مانند تغییر حالت دنده، باید پدال ترمز را فشار دهید. پای خود را تا حد توقف فشار دهید و سپس کلید استارت را وارد کرده و موتور را روشن کنید. همچنین توجه داشته باشید که موتور خاموش، اجازه می دهد تا خودرو با فشار دادن آن حرکت کند، مانند خودرویی که گیربکس دستی در حالت خنثی دارد. با این حال، اگر می خواهید وسیله نقلیه خود را یدک بکشید، این کار را فقط باید با سرعت کم و در مسافت های کوتاه انجام دهید، در غیر این صورت خطر آسیب جدی به گیربکس را دارید.
قبل از شروع ، بررسی کنید که کسی پشت سر شما و در طرفین نباشد. مانند رو به جلو، پای خود را از روی ترمز بردارید و به آرامی روی پدال گاز قدم بگذارید. سپس به آرامی در جهت معکوس حرکت خواهید کرد.
انواع گیربکس های حلزونی
گیربکس vf
این نوع گیربکس ها با نام گیربکس دستی یا گیربکس کوچک شناخته می شوند. در بخش ورودی دارای شافت هستند. نوع جعبه دنده به دو شکل می باشد. هندویل و گیربکس vf از قوای الکتروموتور می باشد.
گیربکس mvf
این گیربکس در بخش ورودی حاوی فلنج اتصال و هالو شافت می باشد که این باعث اتصال راحت به الکتروموتور می شود.
گیربکس fc
این نوع گیربکس دارای بخش ورودی شافت و خروجی فلنج می باشد.
گیربکس vf و fc
این گیربکس دارای بخش شافت ورودی و فلنج خروجی است و ویژگی هر دو دسته را دارد.
گیربکس mv f و fc
این نوع گیربکس دارای بخش ورودی و خروجی هالو است که موجب نصب راحت آن می شود.
مزایای گیربکس حلزونی چیست؟
موتورهای چرخ دنده حلزونی استاندارد طیف وسیعی از کاربردها را پوشش می دهند و کیفیت اثبات شده ای را ارائه می دهند.
- لرزش کم، سر و صدای کم و انتقال پایدار
- موتورهای چرخ دنده حلزونی، دارای چگالی توان بالا هستند.
- عملکرد خوب گیربکس
به دلیل تماس با سطح، سطح نیرو بزرگ است، گشتاور انتقال بزرگ است و اغلب در ماشین آلات سنگین استفاده می شود. مکانیزم چرخ دنده حلزونی فشرده تر از چرخ دنده، کوچک در اندازه، سبک وزن است.
خرید گیربکس حلزونی از تکنیک صنعت البرز
با توجه به مطالب ارائه شده در مورد گیربکس حلزونی، گیربکس حلزونی یکی از وسیله ای است که بسیار کاربرد دارد. شما می توانید با خرید گیربکس حلزونی از تکنیک صنعت البزر از این مزایا برخوردار گردید.
قیمت گیربکس حلزونی چقدر است؟
در صورت عدم امکان تعمیر، باید گیربکس خود را تعویض کنید. البته قیمت گیربکس به نوع و مدل خودرو بستگی دارد.
فروش گیربکس حلزونی
گیربکس حلزونی با توجه به مواردی که در آن به کار می رود دارای قیمت های مختلفی است. گیربکس حلزونی در بازار با قیمت های مختلفی به فروش می رسد. نمایندگی های مختلف در شهرهای مختلف، گیربکس حلزونی را با قیمت های متفاوت به فروش می رسانند. اگر شما علاقمند به خرید گیربکس حلزونی هستید می توانید به منوی سایت مراجعه نمایید و از قیمت آن مطّلع شوید و سپس اقدام به خرید آن نمایید.
از مزایای خرید گیربکس حلزونی از طریق تکنیک صنعت البرز می توان به موارد زیر اشاره نمود:
- ضمانت اصالت و سالم بودن کالا
- ضمانت کیفیت و طول عمر
- ضمانت پایین ترین قیمت گیربکس های حلزونی
- ارسال سریع به تمام نقاط کشور
- ضمانت 72 ساعته بازگشت کالا
- قابلیت مقاومت در برابر ضربه های ناگهانی
- به همراه ضمانت کیفیت ساخت محصول و عمر طولانی